چکیده :

شاید محوری ترین موضوع در علم مدیریت منابع انسانی، استخدام مناسب‌ترین نیروی ممکن برای سازمان باشد و شکی نیست که این “مناسب‌ترین نیروی ممکن” فردی است که شغل، رشته تحصیلی، مسیر زندگی و مهارت هایی در تناسب با تیپ شخصیتی و علایق و استعدادهای خود را انتخاب کرده باشد.

در این پژوهش سعی شده با طی یک مسیر عقلایی و سیر در مفاهیم مدیریت منابع انسانی در نهایت به معرفی و بررسی یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به این مهم بپردازیم.

پیش نیازهای یک استخدام صحیح (غیر از تناسب شخصیتی- که موضوع محوری این پژوهش است) مانند تجزیه و تحلیل شغل و تناسب مهارتی فرد با شغل را بازگو میکنیم ، به معرفی مفهوم ” تیپ شخصیتی ” و “شخصیت شناسی” پرداخته و اهمیت آن‌ها را در مدیریت منابع انسانی نوین بررسی میکنیم.

سپس نتایج یک پرسشنامه پژوهشی کوچک و صحه گذاشتن آن بر یافته های قبلی را مشاهده کرده و به بررسی یکی از مهم‌ترین ابزارهای شخصیت شناسی یعنی آزمون شخصیت شناسی MBTI و نتایج آن می‌پردازیم.

با مشاغل مناسب هر تیپ شخصیتی آشنا شده و می‌بینیم که این نتایج چگونه به یک مدیر منابع انسانی در گزینش صحیح کارکنان جدید می‌تواند کمک کند. در نهایت با بررسی ضعف های این آزمون شخصیت شناسی؛ نگاهی که پژوهشگران در آینده برای اصلاح آن باید داشته باشند را بازگو میکنیم.

 

واژگان کلیدی :

مدیریت منابع انسانی – استخدام – گزینش صحیح – شخصیت – شخصیت شناسی – آزمون MBTI

سازمان – شغل – استعداد – مهارت

 

شما می‌توانید PDF این پژوهش را در ادامه دانلود کنید.

در صورت استفاده از این پژوهش حتما نام نگارنده و این وبسایت را ذکر کنید.