چکیده :
اخلاق حرفه ای بعنوان یکی از مهمترین ارکان رفتار سازمانی و تئوری های سازمان بشمار میرود که در سازمانهای انسانگرای مدرن اهمیتی بیش از پیش پیدا کرده است. اخلاق حرفه ای بعنوان یک فرایند عقلانی که به شکل مجموعه ای از کنش ها و واکنش های اخلاقی پذیرفته شده است، در سازمان ها و کسب و کارها مقرر می شود تا بهترین و قابل قبول ترین روابط اجتماعی ممکن را برای اعضای خود در اجرای وظایف حرفه ای فراهم آورد. عدم رعایت اخلاق حرفه ای طبیعتا خود را به شکل سوء رفتار حرفه ای در سازمان نشان میدهد. در این پژوهش به این موضوع پرداخته میشود که عوامل تاثیرگذار بر اخلاق حرفه ای در مجموع میتوانند در 3 گروه مجزا ولی مرتبط 1- عوامل فردی که به خصوصیات اخلاقی فرد که حتی در بیرون سازمان دارد 2- عوامل محیطی که به تاثیر روندهای کلان جامعه،کشور و جهان روی سازمانها و افراد و رفتار آنها میپردازد و 3- عوامل سازمانی که به فرهنگ جاری در سازمان، سبک مدیریتی رهبران و ارزش های سازمانی اشاره دارد، تقسیم شوند. این عوامل 3 گانه در صورت کنترل و بهبود میتواند به ایجاد و پرورش اخلاق حرفه ای در نیروهای انسانی منجر شود که این موضوع در نهایت به سودآوری بیشتر سازمانها نیز خواهد انجامید.همچنین مشاهده میکنیم که دین اسلام به عنوان روشنترین راهنمای بشریت اهمیت زیادی برای فرهنگ اخلاق مدار قائل شده و سازمانهای اسلامی میتوانند پرچمدار اخلاق مداری و حسن رفتار نیروی انسانی در جهان باشند.
کلمات کلیدی
اخلاق _ اخلاق حرفه ای _ نیروی انسانی _ سوء رفتار سازمانی _ مدیریت
شما میتوانید PDF این پژوهش را در ادامه دانلود کنید.
در صورت استفاده از این پژوهش حتما نام نگارنده و این وبسایت را ذکر کنید.